Výlety nejen do minulého století


Buran

25.05.2009 16:59

 

 Pomalu si zvykám, že patřím k seniorům, k těm s velkým S – osmdesátka se mi houfně blíží. Patří k tomu drobné příhody, třeba když mi mladé dámy v Brně uvolňují místo v tramvaji. Příhody jsou ovšem různé…

 Není to ani tak dávno, u Liedla jsem přišel na konec fronty u pokladny se svým skromným nákupem, čítajícím všeho všudy snad tři položky. Mladá maminka, dokonce s dítětem a s trochu bohatším nákupem mi s úsměvem pokynula, abych si stoupl před ni. Nevím, zda zapůsobil můj zjev starého pána, nebo předpoklad, že pokladní určitě dlouho nezdržím. Historie se po několika dnech opět zopakovala s tím rozdílem, že přednost ve frontě mi nabídl pán v letech, tak kolem šedesátky. Poděkoval jsem, taková pozornost je opravdu milá, a jen dodám, že se také snažím být pozorný a ohleduplný a dokonce nejen ke starším.

 Ne vždy to dopadá stejně. Před časem jsem nakupoval v potravinách na náměstí. Ve vozíku jsem měl jedinou položku určenou k tomu, abych své nemocné ženě, s níž jsem předtím strávil půl dne po ambulancích, mohl připravit skromný penzistický oběd. U pokladny to bylo celkem klidné, přede mnou jediná kupující, jen vlevo u regálu za pokladnou se nějaký mladý muž, hluboko skloněný přehraboval ve zboží. V okamžiku, kdy kupující opustila pokladnu jsem postoupil. Chyba ! Mladý muž (asi třicátník) se prudce vztyčil, jako když mu píchne koňskou a výhružně pronesl: pane, vy jste mě předběhl ! Okamžitě jsem ustoupil a uvolnil mu místo, nicméně pokračoval: to jsou dneska drzí lidi, tu pani jste také předběhl! (Ta paní stála ve vedlejší uličce a přes jeho vystrčený zadek se do fronty k pokladně nemohla delší dobu dostat). Požádal jsem ho, aby se staral o sebe. Pokračoval, takřka řval na celou prodejnu: Pane, choval jste se jako BURAN !!!

 V mém věku už člověk nereaguje dostatečně rychle, až potom mě napadlo, mohl jsem ho zkusit poučit, že za mých mladých let jsme byli vychováváni k určité minimální pozornosti a ohleduplnosti a k úctě zvláště ke starým lidem. Asi je doba jiná! Nicméně si kladu otázku, kdo se v té příhodě zachoval opravdu jako BURAN !!!

MJ

—————

Zpět